Палми Ранчев
Кратка информация | |
---|---|
Име | Палми Стоянов Ранчев |
Роден | гр. София |
Жанрове | радиопиеси, разкази, романи, стихотворения, сценарии |
Издания | Пламък, Сезон, Страница, Тема, Капитал, Литературен вестник, Литературен фронт/форум, Народна младеж, Пулс, Студентска трибуна, Труд, Съвременник, Самурай, Старт |
Ранчев, Палми Стоянов (София, 9.02.1950). Завършва гимназия в София (1967) и Националната спортна академия (1971). Директор на в. „Самурай“ (1993–1994). Телевизионен водещ на авторското предаване „Сюжети“ по Военния телевизионен канал.
Белетрист, поет, сценарист. Дебютира с разказа „Неочаквана победа“ (в. „Старт“, № 591, 28 септ. 1982). Публикува активно поезия и проза във в. „Студентска трибуна“, „Народна младеж“, „Пулс“, „Литературен форум“, „Литературен вестник“, „Капитал“, „Труд“ и сп. „Сезон“, „Пламък“, „Съвременник“, „Страница“, „Тема“. Дебютните му книги в прозата – сборника с разкази „Трудно дишане“, и в поезията – „Манхатън, почти събитие“, излизат в една и съща година (1993).
Развоят на Ранчев като прозаик закономерно следва овладяването на големите повествователни жанрове – новела и роман. В анотациите за творчеството му неизменно се посочва въздействието на неговата „бурна биография“: сменяйки поприщата на боксьора, треньора, собственика на заведение, бодигарда, безработния, той би могъл безпроблемно да се впише в мафиотско-криминалните среди, които превръща в свой обект на изображение. В оформянето на прозаичния си стил попада под влиянието на Ъ. Хемингуей, Скот Фицджералд, Дж. Селинджър, на недотам известния Волфганг Борхерт; от българските писатели – на Васил Попов, Янко Станоев, Георги Богданов. В поезията му се долавят отгласи от Ат. Далчев, Н. Кънчев, Ив. Методиев. Тематично и стилистично прозата на Ранчев съхранява белезите на ранните му разкази: лапидарен, „антикоментарен“ стил, динамичен сюжет, витални персонажи, търсещи признание или реванш в живота. Аналитичността обикновено е функция от преживяването на героя (независимо дали повествованието е третолично или водено от първо лице), без да бъде обособен пласт в потока на разказа.
С течение на времето П. Ранчев се утвърждава като един от водещите белетристи в съвременната българска литература: „писател в чекмедже“ (Р. Леонидов), автор, възможен единствено в условията на безкрайния, агонален Преход, заснет отвътре, ведно с всички процеси на разруха и деградация, на оголване на инстинктивната природа у човека. Характерно за романите на Ранчев е експериментирането с жанра и неизменното въвеждане на герой – бунтар срещу абсурдите на обкръжаващото го. Последователен в своето „изключително упражнение по сугестия на достоверност“ (М. Бодаков), Ранчев възпроизвежда предимно градската среда, света на социалното дъно през станалата привична за творчеството му гледна точка на аутсайдера. С основание може да се твърди, че действителността е основополагащ проблем в прозата му.
Почеркът в поетичните книги на П. Ранчев бележи определен развой: концептуално промислената стихосбирка „В процепа на хоризонта“ (2011) съдържа ред успешни синтези в кратките лирически форми, ярки поантови обрати. Последната му стихосбирка – „Отблизо всичко“ (2018), заявява радикална промяна в светогледната оптика: виждане на обектите пределно ясно, без отстояние, вглеждане в детайла без предначертан хоризонт и цел. Явен е отказът от изключителни изживявания и сливането на погледа на лирическия субект с възприятието на делнично-обикновеното. Типични за книгата са дефинитивните заглавия на творбите и цялостното внушение за крайността на лирическия Аз.
Ранчев е сценарист на игралните филми „Едно пътуване до хоризонта“ (2005, реж. Антон Радославов, спечелен конкурс на Националната телевизия) и „Малко късмет за по-късно“ (2017, реж. Александър Смолянов). Автор е на радиопиесата „Не те виждам“ (2021).
Носител е на ІІІ награда на националния конкурс за разказ на спортна тема (1977); на наградата Южна пролет за книгата „Манхатън, почти събитие“ (1994); на награда за проза на изд. „ПАН – ВТ“ (2000); на наградата Дъбът на Пенчо (2008, за поезия); един от носителите на наградата за източноевропейска литература Bank Austria (2008) и др.
Негови произведения са превеждани на англ., исп., нем., сръб., тур., унг., фр. ез.
Бисера Дакова
Библиографията е изготвена от Нина Зафирова
Аудиоархив
Палми Стоянов Ранчев (14.02.2005 г.)
Интервю за книгата му с разкази „Аматьори и професионалисти“ и професионалистите и аматьорите в българската литература
Файл: Ранчев - за Аматьори и професионалисти.mp3 (5,59 MB) Държател: Архив на Българското национално радиоКниги от Палми Ранчев
Заглавие | Жанрове | Година |
---|---|---|
Манхатън, почти събитие | стихове | 1993 |
Трудно дишане | разкази | 1993 |
Улични игри | новели | 1994 |
Хора и неща | поезия | 1995 |
Шапката на скитника | лирика, миниатюри | 1996 |
Неделен обяд | разкази | 1997 |
Парцаливо знаме | лирика | 1997 |
Улици и авенюта | романи | 1998 |
Хотелска стая | стихотворения | 1998 |
Посока Сакраменто | романи | 2000 (2010) |
Среднощен човек | биографии | 2002 |
Аматьори и професионалисти | романи | 2003 |
Любовник на самотни улици и запустели къщи | лирика | 2004 |
По-скоро никога | поезия | 2004 |
Анонимни снайперисти | романи | 2006 |
Малко късмет за по-късно | разкази | 2007 |
Такова синьо: видимо и скрито | стихотворения | 2007 |
Библейски графити | романи | 2009 |
Три | стихотворения | 2009 |
Аматьори, професионалисти и други участници | проза | 2010 |
В процепа на хоризонта | стихотворения | 2011 |
Der Weg nach Sacramento | романи | 2011 |
Боксьори и случайни минувачи | разкази | 2013 |
Ein bißchen Glück für später : Erzählungen | проза | 2014 |
Отблизо всичко | стихотворения | 2016 |
Тази вечер нищо не е случайно | разкази | 2018 |