Пламен Антов
Кратка информация | |
---|---|
Име | Пламен Антов Петков |
Познат като | Пламен Антов |
Роден | гр. Монтана |
Жанрове | пиеси, радиопиеси, разкази, стихотворения, литературноисторически изследвания, културологични изследвания |
Издания | Език и литература, Литературна мисъл, Пламък, Септември/ Летописи, Век 21, Литературен вестник, Литературен фронт/форум, Съвременник, Философия , Демократически преглед |
Направления и кръгове | Литература след 1990-те години (реалистична традиция, късни продължения на модернизма, постмодернизъм) |
Антов Петков, Пламен (Михайловград, дн. Монтана, 12.08.1964) завършва Образцовата политехническа гимназия „Христо Михайлов“ в родния си град (1982) и българска филология в Софийския университет (1989). Доктор е по българска литература с тема на дисертацията „Българският постмодернизъм в традициите на българската модерност. Контекст. Генезис. Специфика“ (2006). През 2016 защитава големия си докторат „1880-те: литература и философия на историята. Вазов. Авторска воля и памет на творбата”. Работи в Института за литература при БАН – литературен сътрудник (2006), доцент (2009), професор (2020).
Пише стихове от дете и първата му публикация е от тези години – стихотворението „България“, отпечатано в михайловградския окръжен вестник „Септемврийско слово“. Първата му значима публикация обаче е стихотворението „Следи по асфалта“, поместено с други две стихотворения в рубриката „За пръв път в „Пламък“ (сп. „Пламък“, 1986, № 9), а после влязло и в първата му книга. Сътрудничи на сп. „Пламък“, „Летописи“, „Съвременник“, „Литературна мисъл“, „Език и литература“, „Философия“, „Демократически преглед“ и на в. „Литературен форум“, „Литературен вестник“, „Век 21“ и др.
Пламен Антов е емблематичен представител на постмодернизма в българската литература. Характерно за него е, че не само твори в рамките на това направление, но е и негов проникновен изследовател. Изявява се основно в следните четири жанра: поезия, разкази, драматургия, академични изследвания.
Една от характеристиките на неговото творчество е, че напълно в духа на постмодернизма то представлява палимпсест, който наслагва различни смислови пластове на световната литература и култура. Пример за това е стихосбирката „Америките ни“ (2002), където специфични български проблеми са разиграни на фона на събития от времето на Великите географски открития, или пък стихосбирката „Лисабон или Краят на поезията“ (2007), където едно въображаемо пътуване до португалската столица се превръща в метафора на българското съществуване. По подобен начин в пиесата на Антов „Смъртта на авторите, сиреч Записки по българските и прочия“ (2004) българската ситуация от 90-те години е интерпретирана на фона на събития от Априлското въстание.
Друга характеристика на неговото творчество е радикалната критика на невъзможността за автентична промяна на българския социум, на лесното му приобщаване към фалшиви ценности. Примери за това може да бъдат намерени в книгата му „Тотемът на вълка. Неполитическото“ – стихотворения и фрагменти (2013), в сборника с разкази „Голямо червено слънце, самотни електрически светлини“ (2019). В Антовата радикална философска система Човекът бива критикуван от позицията на Животното, обществото от гледната точка на природата, а Словото от позицията на Тишината. Тази интелектуална критика е задълбочено обоснована в академичното изследване „Анималистиката на Емилиян Станев – биополитически и философски проблеми. Критика на политическото. Станев и Хайдегер“ (2019).
Важна характеристика на творчеството на Пламен Антов е и разработването на темата за антагонизма между фалшивата социална конструираност на Аза и неговата автентична божествена същност. Тя може да бъде намерена в пиесата „Само една малка смърт“ (2001), в сборника с разкази „Граници на забавяне“ (2013), в академичното изследване „Яворов – Ботев: модернизъм и мит. Атавистичната памет на езика“ (2009).
Пламен Антов е носител на следните по-важни литературни награди: Първа награда за радиопиеса на програма „Христо Ботев“ – БНР, за пиесата „Само една малка смърт“ (2001), номинация за Националната награда Хр. Г. Данов, за кн. „Америките ни“ (2003), Наградата Дъбът на Пенчо за кн. „Тотемът на вълка. Неполитическото“ (2013), Национална литературна награда Биньо Иванов – за принос в развитието на българския поетически синтаксис и книгата „Тотемът на вълка. Неполитическото“ (2014).
Член е на Сдружението на българските писатели и на Българското общество за проучване на 18 век.
Творби на Пламен Антов са превеждани на англ., исп., рус. и унг. ез.
Иван Христов
Библиографията е изготвена от Нина Зафирова
Книги от Пламен Антов
Заглавие | Жанрове | Година |
---|---|---|
Разпадащото се момче | поеми, стихотворения | 1993 |
Неандерталецът | поезия | 1995 |
Бягството на заека | проза | 1996 |
Изнасилването на Венеция, Мъртвия кон и други стихотворения | поезия | 1997 |
Сантиментална география | поезия | 1997 |
Америките ни | поезия | 2002 |
Смъртта на авторите, сиреч Записки по българските и прочия | драми | 2004 |
Лисабон или Краят на поезията | поезия | 2007 |
Яворов - Ботев: модернизъм и мит : Атавистичната памет на езика | монографии, изследвания | 2009 |
Българският постмодернизъм. Контекст. Генезис. Специфика. : | монографии, изследвания | 2010 |
Граници на забавяне | новели, разкази | 2013 |
Пантеизъм и емпириокритицизъм : паралелна антология 1989-2009 | поезия | 2013 |
Тотемът на вълка. Неполитическото | поезия, фрагменти | 2013 |
Поетът е хтонично същество | поезия, фрагменти | 2013 |
Америките ни 1: Южна Америка и българската литература, български следи в Латинска Америка | изследвания | 2015 |
Америките ни 2: САЩ като метафора на модерността. Българо-американски отражения (XX-XXI в.) | изследвания | 2015 |
Българският постмодернизъм XXI-XIX в. : към философията на българската литература | монографии, изследвания | 2016 |
Анималистиката на Емилиян Станев : биополитически и философски проблеми, критика на политическото : Станев и Хайдегер : литературно изследване | изследвания | 2016 |
Магическият реализъм = Magical Realism / Състав..и ред. Пламен Антов | изследвания | 2019 |
Голямо червено слънце, самотни електрически светлини | разкази | 2019 |
Пред непостижимото : Емилиян Станев и Мартин Хайдегер. Философската зооантропология на Ем. Станев. Хайдегер и Изтокът | монографии, изследвания | 2021 |
"До Чикаго и назад″ отвъд пътеписа. Към генеалогията на Бай Ганю | монографии, изследвания | 2021 |
фрагментът, фрагментарно 2020 | фрагменти | 2022 |